Badania Odżywianie

Otyłość

Czy wiesz, że bycie otyłym jest bardziej szkodliwe niż niedowaga? Dzieje się tak dlatego, że emocje i otyłość są ze sobą ściśle powiązane. Badania wykazały, że nawyki żywieniowe wśród osób otyłych są często związane z nudą, złością, depresją. Czytaj dalej, aby poznać związek między emocjami a otyłością.

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia otyłość na świecie wzrosła prawie trzykrotnie od 1975 roku. Dotyka ona dorosłych, dzieci i nastolatków. W 2016 roku 39% dorosłych w wieku 18 lat i więcej miało nadwagę, a 13% było otyłych. W 2019 roku 38 milionów dzieci w wieku poniżej 5 lat miało nadwagę lub otyłość.

Czy uważasz, że nadwaga równa się otyłości?

Przed zrozumieniem, że nadwaga jest tym samym, co otyłość, wyjaśnijmy sobie coś.

Po pierwsze, dlaczego potrzebujemy tłuszczu?

Tłuszcz lub tkanka tłuszczowa jest bardzo ważna dla naszego normalnego funkcjonowania organizmu. Bez tłuszczu nasze ciało nie uzyska energii, która jest nam potrzebna do życia. Ponadto, tłuszcz jest nośnikiem różnych witamin i wspomaga ich wchłanianie w jelicie. Działają jako posłańcy i pomagają białkom i składnikom odżywczym wykonywać swoją pracę, a także chronią różne narządy ciała.

Istnieje nieubłagany cykl tworzenia i niszczenia komórek tłuszczowych w naszym systemie cielesnym, ale nasze ciało utrzymuje stałą liczbę komórek tłuszczowych głównie w okresie dojrzewania, ale wzrost liczby może również wystąpić w dorosłości.

Po drugie, co oznacza nadwaga i otyłość?

1. Nadwaga w prostych słowach to „nadmiar masy ciała” i jest definiowana jako posiadanie wskaźnika masy ciała (BMI) powyżej 25.

2. Natomiast otyłość określana jest jako „nadmiar tłuszczu” i definiowana jest jako posiadanie wskaźnika masy ciała powyżej 30

BMI to wzór służący do oceny masy ciała w stosunku do wzrostu. Prosty wskaźnik masy do wysokości daje miarę składu ciała. BMI jest uznawany za skuteczny predykator tkanki tłuszczowej, ale nie mierzy jej bezpośrednio.

Jak widać etykiety nadwagi i otyłości dla BMI (lub zakresów wagi) są większe niż to, co jest uważane za zdrowe dla danego wzrostu.

Osoba może stać się nadwagą w każdym wieku, ale terminy mogą się różnić dla mężczyzn i kobiet. Większość kobiet, które mają nadwagę, zyskują nadmiar masy ciała po okresie dojrzewania, a może z powodu – doustnych środków antykoncepcyjnych, ciąży i menopauzy.

U mężczyzn przyrost wagi związany jest z przejściem z aktywnego trybu życia w młodym wieku do siedzącego trybu życia w późniejszym okresie. Nadwaga może pozostać stabilna i zmniejszać się po 55-64 roku życia.

Nagromadzenie tłuszczu w organizmie nie zawsze prowadzi do otyłości.

Bez wątpienia tłuszcz sprawia, że człowiek jest cięższy. Ale ilość tłuszczu obecnego w organizmie może nie być odzwierciedlona w ogólnej wadze danej osoby. Z anatomicznego punktu widzenia masa mięśniowa zmniejsza się wraz ze wzrostem ilości tłuszczu. Tak więc, nawet jeśli liczba funtów, które ważysz, wzrasta, nie może mierzyć ani przewidywać tłuszczu w twoim ciele.

Tak jak wzrost wagi nie oznacza wyglądu grubego, tak samo utrata wagi nie oznacza wyglądu chudego.

Jak dochodzi do otyłości?

U osób dorosłych tkanka tłuszczowa lub tłuszcz jest luźnym skupiskiem wypełnionych lipidami komórek zwanych adipocytami. Lipidy to grupa substancji tłuszczowych i tłuszczopodobnych, w tym cholesterolu. Kiedy komórki tłuszczowe są wypełnione lipidami, rosną i stają się większe niż ich pierwotny rozmiar. Kiedy adipocyty osiągają krytyczny rozmiar, inne młode i niewyspecjalizowane komórki naszego ciała zamieniają się w kolejne komórki tłuszczowe.

W wyniku tego procesu zwiększa się liczba komórek tłuszczowych. Niezależnie od tego, czy komórki tłuszczowe zwiększają swój rozmiar, czy też zwiększają swoją liczbę, oba mechanizmy zwiększają naszą wagę czyniąc nas otyłymi. Nie ma sposobu, abyśmy pozbyli się komórek tłuszczowych, ale można je obkurczyć.

Liczba komórek tłuszczowych pozostaje prawie taka sama, gdy osiągasz dorosłość. Ale w miarę przybierania na wadze, komórki tłuszczowe powiększają swój rozmiar i kurczą się, gdy schudniesz. Pamiętaj, że utrata wagi oznacza zmniejszenie objętości tłuszczu, a nie liczby komórek tłuszczowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *