Jakie są kroki do stworzenia planu sprzedaży?
Plan sprzedaży jest niezbędny dla firm każdej wielkości, od indywidualnego przedsiębiorcy po firmę z listy Fortune 500. Kiedy jesteś gotowy, aby faktycznie napisać swój plan sprzedaży, wykonaj następujące kroki:
1. Zdefiniuj cele.
Jasne nakreślenie swoich celów i określenie celów powinno być zawsze pierwszym krokiem w tworzeniu planu sprzedaży lub jakiegokolwiek innego przedsięwzięcia biznesowego. Powinieneś uwzględnić oczekiwaną wielkość sprzedaży oraz wszelkie rynki lub terytoria, do których spodziewasz się dotrzeć.
Na przykład, powiedzmy, że jesteś właścicielem sklepu detalicznego sprzedającego artykuły gospodarstwa domowego i elektronikę. Jeśli twoim celem jest ustanowienie siebie jako zaufanego lokalnego sprzedawcy detalicznego, zadaj sobie następujące pytania:
Kim są Twoi klienci?
Czy są to klienci w sklepie?
Jeśli tak, to czy kupują coś, czy tylko przeglądają?
Czy są to klienci internetowi?
Jeśli tak, to jak natknęli się na Twoją stronę?
Czy było to słowo z ust?
Czy poprzez działania marketingowe, takie jak e-mail marketing, direct mail lub media społecznościowe?
Ilu z nich to nowi klienci?
Ilu z nich to stali klienci?
Skąd chcesz, aby pochodziła Twoja sprzedaż?
Jakie są niektóre zewnętrzne i wewnętrzne czynniki, które mogą wpłynąć na Twoją sprzedaż? Należą do nich trendy w branży i warunki ekonomiczne.
Kiedy możesz precyzyjnie określić swoje kluczowe cele, ustawiasz się do planowania późniejszych kroków wokół osiągania celów.
2. Oceń obecną sytuację.
Następnym krokiem jest stworzenie uczciwego przeglądu sytuacji biznesowej w odniesieniu do celu, który wyznaczyłeś w pierwszym kroku.
Przejrzyj swoje mocne strony i atuty. Przyjrzyj się swoim zasobom i temu, jak możesz je zastosować do realizacji swojego celu. Mogą to być zarówno relacje osobiste, jak i przewagi konkurencyjne, takie jak nowe produkty lub usługi.
Na przykład, jeśli Twoim celem jest poprawa relacji z klientami, musisz zadać sobie kilka pytań, aby zbadać swoją obecną sytuację:
Jakie są Twoje obecne relacje z klientami?
Skąd pochodzi większość Twojej sprzedaży?
Gdzie chciałbyś zwiększyć swoją sprzedaż?
3. Określ i nakreśl strategie sprzedaży.
Strategie sprzedaży to rzeczywiste taktyki, które Twój zespół będzie stosował, aby dotrzeć do klientów. Mogą one obejmować kanały marketingowe, a także procedury generowania leadów i pozyskiwania klientów stosowane przez Twoich handlowców.